måndag 17 augusti 2009

Stäksön 11 augusti 2009

En kort tur. Jag cyklar till Grindstugan. Från gamla Enköpingsvägen svänger jag av vi skylten om hästpolo och rullar 50 meter ner för backen där jag ställer cykeln på parkeringen.




Nedfarten till parkeringen

För att nå den plats vid Stäketbron där leden börjar, eller slutar, beroende på varifrån man kommer, går jag tillbaks till Enköpingsvägen och fortsätter en gående 100 meter till bron, där jag viker av stigen in mot höger.
Gott om renfana och blåhallon är det här. Hallonen gör jag salmbärsylt av och renfanan torkar jag till vinterprydnad.
Ett ställ med information om leden finns här, och jag går in i en vacker beteshage. Här sitter jag en stund och mediterar. På våren är det gott om ängsblommor och fåglar.




Början eller slutet


Väl passerat hagen har jag att välja på om jag vill beöka S:t Eriks borg, bokskogen eller forsätta åt höger mot parkeringen och cykeln. Jag tar vägen åt höger och har på vänster sida en hage med kraftiga hasselbuskar. Observera att det inte är tillåtet att plocka hasselnötter enligt allemansrätten. Markägarens tillstånd behövs.



När man skall passerara ett stängsel är det lämpligt att använda de iordningställda passagerna. Annars är risk att stängslet på sikt tyngs ner och djuren kan fritt passera.

Strax är jag framme vi Grindstugan där jag ställt cykeln.



Grindstugan

Inga kommentarer: