onsdag 17 juni 2009

Promenad från Strandvägen, 9 juni 2009

Cykeln ställde jag vid Strandvägen och gick sedan ned mot mälarstranden, där jag såg ledens orange märken, som jag följde västerut.
Jag ser en av kommunens pumpstationer på höger hand. Här passerar avloppsvatten på väg till Käppala på Lidingö, där det skall renas.





Pumpstation för avloppsvatten

En bit in i skogen växer det några präktiga exemplar av Uppländsk vallört. För att passera en dagvattensdamm finns en spång.


Uppländsk vallört

Leden fortsätter mellan gamla dagvattendammar och åkermark. Övergår till att följa beteshage med utsikt mot Kungsängen över Tibbleviken åt ena hållet och Skälby gård över åkermark åt andra.



Ringvägshusen i Kungsängen


Skälby gård

Vid Ekbacken vände jag och tog samma väg tillbaka till Strandvägen. En kort och lättgången del av leden. Fungerar utmärkt med barn, men sämre för den som är rörelsehindrad.
Gott om lärkor och tofsvipa. Om man inte ser fasanen kan man vara säker på att den hörs och ett flertal rådjur hålls i omgivningen.
Ett djur man skall akta sig för är fästingen. Högt gräs medför att risken att bli biten är stor. Vaccinering mot TBE rekommenderas. Efter promenaden bör man duscha. Barn bör genomsökas efter fästingar för att finna dem innan de bitit sig fast.

Inga kommentarer: